Siirry pääsisältöön

Jarmo Stoor: Jeesuksen saappaanjälki


Nispero 2012
107 sivua
”Oletteko palestiinalainen?” tivasi sotilas hiljaisuuteen kyllästyneenä.
”Olen Jeesus Nasaretilainen ja olen tulossa Nasaretista.”
”Kuka on isänne?”
”Olen Jumalan poika.”
”Häh?”
Jeesuksen elämä on ollut monen kirjailijan aiheena ja inspiroijana. Mihail Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan -romaanin Jeesus lienee jo klassikko. Philip Pullmanin Rehti mies Jeesus ja kieromieli Kristus leikittelee ajatuksella, josko Maria olisikin synnyttänyt kaksoset ja Jeesuksen veli olisi kirjoittanut ylös kaikki hänen opetuksensa? Jukka Pakkasen romaanissa Muuan Jeesus mies nimeltä Salvatore Della Santa muistuttaa Uuden testamentin evankeliumien Jeesusta.

Oululaisen Jarmo Stoorin (s. 1966) kertomuksissa Jeesus ilmestyy jouluaattona maapallon eri kolkille: Jerusalemiin, Afganistaniin, Berliiniin, Amerikkaan, Ouluun. Vastaanotto on epäuskoinen ja tyly. Jeesuksen päälle syljetään, häntä pilkataan ja kidutetaan. Monesti hänet tapetaan. Oulussa Jeesus tyrmätään paradoksaalisesti uskonnolla:

”En ole Jehovan todistaja.”
”Oli mikä hyvänsä. Se on kuule niin, että täällä määrää Lars Leevi ja sillä hyvä. - - ”
”Lars Leevi?”
”Lestadiolaisuuden kantaisä. Täällä kuule eletään herran nuhteessa. Lisäännytään ja täytetään maa.”
Stoorin Jeesus on kaavussaan, pitkissä kutreissaan ja sandaaleissaan tunnistettavissa länsimaisesta kuvastosta. Näin kirjan mukaan siksi, että ihmiset tunnistaisivat hänen ja pystyisivät vastaanottamaan hänen sanomansa: eläkää sovussa, rakastakaa toisianne. Nämä teemat kertautuvat joka tarinassa. Eläimet ja lapset tuntuvat olevan Jeesuksen sanomalle otollisinta maaperää.

Vaikka kertomusten kieliasu olisi kaivannut paikka paikoin lievää hienosäätöä, on Jeesuksen saappaanjälki mielenkiintoinen ja mietityttävä ajatusleikki. Jos Jeesus oikeasti tulisi, olisinko valmis?



Muualla:
Otteita romaanista Youtubessa

Kommentit

  1. Pullmanin ajatusleikki oli pettymys, Saatana jne. jäi kesken. Tämä kuulostaa lupaavammalta, laitanpa korvan taakse.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itse asiassa multakin on jäänyt Saatana kesken, ihan viimeisille sivuille. :) Mutta Jeesus-jaksosta tykkäsin.

      Poista
  2. Muistelisin joskus Jerusalemiin sijoittuvan novellin lukeneeni, jossa oli kovin sama idea - vaikkei ehkä suurimpiin suosikkeihin lukeudu, niin jäi ainakin mieleen ja pisti pohtimaan. Pitänee siis tutustua tähänkin :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Teuvo Pakkala: Vaaralla

K. F. Kivekäs 1891 Pieniä eläjiä olivat.     Heillä oli oma talo ja se oli laitakaupungilla, niin kuin ne ovat pienten eläjäin talot. Asuinrakennus oli matala ja pieni. Tavallinen mies ylettyi kädellään räystääseen – – Sammalta kasvoi katto, nurkkalaudat olivat irvollaan, ikkunat vinossa köyröttivät ja lasit olivat sameat ja moniväriset, aivan kuin niitä olisi hienovärisellä sateenkaarella hangattu. Keskempänä kaupunkia olisi semmoinen talo ilman armoa tuomittu purettavaksi, vaan Vaaralle se vältti ja sai siellä olla. Vaa ralla: kuvia laitakaupungilta on Teuvo Pakkalan (1862 - 1925) kolmas romaani. Siinä eletään myöhempien teosten, Elsan (1894) ja lapsinovellien miljöössä: Oulun laitakaupungin köyhässä hökkelikylässä, jossa on vielä vahvasti maaseudun tuntu. Vaaraa kutsuttiin myös Kakaravaaraksi, koska seudun ainoa rikkaus oli lukuisa jälkikasvu. Keskikaupungin kivikadut ja porvaristalot eivät sijainneet kaukana, mutta elinolojen kontrasti on vahva ja Pakkala osoittaa sen m

Mikael Niemi: Populäärimusiikkia Vittulajänkältä

Alkuteos: Populärmusik från Vittula Suomentanut Outi Menna Like 2001 267 sivua   Mikael Niemen (s. 1959) läpimurtoromaanin minäkertoja Matti asuu Vittulajängällä, Pajalassa, pienessä kunnassa Pohjois-Norlannissa, lähellä Suomen rajaa. Pohjoisuus ja rajan läheisyys tekeekin alueen omaleimaiseksi. Matti identifioi Pajalan poissulkemisen kautta:  Kotiseudullamme ei ollut petoja, ei siilejä eikä satakieliä. Siellä ei ollut julkkiksia. Siellä ei ollut vuoristoratoja, liikennevaloja, linnoja tai herraskartanoita. Siellä ei ollut kuin määrättömästi hyttysiä, tornionlaaksolaisia kirosanoja ja kommunisteja. Eletään 60-lukua, ja Vittulajänkä saa asfalttipäällysteen. Matti ystävystyy ankaran lestadiolaisesta kodista olevan Niilan kanssa. Lestadiolaisuus esiintyy kirjassa eräänlaisena pohjoisena elämäntapana, joka vaikuttaa kaikkien, myös liikkeeseen kuulumattomien elämään.   Vastavoimaksi lestadiolaisuudelle ja vanhempien edustamille asioille pojat löytävät musiikin, munaskuita m

Annikki Kariniemi: Poro-Kristiina

Otava 1952 237 sivua Pakkanen on kiristynyt pahimmilleen Sompio-vuoman laakeilla, jääksi jähmettyneillä kaltiokentillä. Se ei enää paukahtele. Se on vain. Seisoo tiukkana hiljaisuutena joka taholla selkosta, ylhäällä ja alhaalla. Kiiluvaiset kipenöivät omaa kylmäänsä taivaan kannelta. Kuun loistossakin on pakkasen hyytävää kalseutta. Näillä pohjoista miljöötä kuvaavilla sanoilla aloitti Annikki Kariniemi (1913-1984) esikoisromaaninsa, jota seurasi mittava ja monipuolinen tuotanto: yli kolmekymmentä teosta, näytelmiä, runoja ja lehtikirjoituksia. Kariniemi oli Lapin ensimmäisiä naiskirjailijoita ja naispuolinen uranuurtaja suomalaisessa eräkirjallisuudessa. Suotta häntä ei sanottu lappilaisen kaunokirjallisuuden esiäidiksi.  Kariniemen ensimmäiset teokset jatkavat Lapin romantiikan perinnettä. Poro-Kristiina on myyttinen kertomus naisesta, jonka elämä jakautuu kahteen todellisuuteen. Yhtäällä on kristilliset normit ja elämäntapa, toisaalla ikiaikainen taikojen, näkyjen ja šama