Kaunis Saara näki hänet ensimmäistä kertaa nyrkkeilykehässä. Vaalea kiharapää sai tytön seuraamaan ottelua koko sielullaan ja kehollaan. Mies liikkui kissamaisen nopeasti päkiöillään härnäten ja suojautuen, harhauttaen ja iskien.
Vaikka veli varoittelee nuorta Saaraa naistennaurattaja-Reinosta, Saara ihastuu, rakastuu, menee naimisiin ja perustaa perheen. Elämä osoittautuu kuitenkin aivan toisenlaiseksi, mitä hän oli kuvitellut. Tulee sota, puutteen ja niukkuuden vuodet, pettymyksiä, mutta välillä onneakin. Viina vie miestä, kuten vei varmaan montaa muutakin sodan henkisesti rikkomaa perheenpäätä. Saara saa monta lasta, joista huolehtiminen vie hänet jaksamisen rajoille. Äitiys – johon jo Eeva Heilalalta lainatussa motossa viitataan – on yksi romaanin punaisista langoista.
Kaunis Saara jatkaa Pirkko Mattilan esikoisromaanissa, Perämeren Sofiassa (2009) alkanutta suvun naisten tarinaa. Ajattelen Sofiaa ja Saaraa rinnakkaisteoksina, tarinoina vahvoista pohjoisen naisista. Sofia kestää sitkeytensä ansiosta köyhyyden ja menetykset ja Saarakin joutuu vaikeiden valintojen eteen. Päätös jättää väkivaltainen ja alkoholisoitunut mies ei saa ymmärrystä heiltä, joiden mielestä naisen kuuluu pysyä hellan ja nyrkin välissä, tapahtui mitä hyvänsä.
Kaunis Saara kertoo myös pohjoisen Suomen jälleenrakentamisen ajasta: esimerkiksi Oulu on muuttunut ja kasvanut aika paljon 1960-luvulta nykypäivään tultaessa. Saaran elämässä jälleenrakentaminen näkyy elintason vaivihkaisena nousuna ja asumisolosuhteiden parantumisena. Sisävessat yleistyvät, eikä vettä tarvitse kantaa enää kaivosta. Saaran haave kauniista kodista antaa paitsi psykologista näkökulmaa, niin myös vertauskuvallista merkitystä: se edustaa turvallisuutta ja suojaa, kauneuttakin.
Teoksen fiktiivinen rakenne toimisi jäntevämmin ilman viimeistä osiota, jossa tullaan ehkä vähän liian lähelle nykypäivää. Vaikka Saara on kaunokirjallinen romaani, se kiinnostanee erityisesti elämän- ja selviytymistarinana.
Nordbooks 2015
348 sivua
Toisaalla:
Kustantajan esittely
Kommentit
Lähetä kommentti